Információk, érdekességek

Hogyan neveljük jól a digitális gyermekeket?

2019. augusztus 29.

Gyermekeink olyan világban nőnek fel, ahol a közösségi média, a mobiltechnológia és az online közösségek alapvető fontosságúak a kommunikáció, a tanulás és a fejlesztés útján. Szinte természetes, hogy felelős szülőkként félelmet érzünk az internet nyújtotta nyitottság és kontroll nélküliség miatt, de tenni ellene csak úgy tudunk, ha elfogadjuk ezt, és mindenki szempontjából kihozzuk belőle a legjobbat. 

Fotó: 123rf.comEgy friss kutatás szerint hazánkban a 16–37 éves korosztály, az úgynevezett Y és Z generáció, internetezik a legtöbbet. Hetente átlag 22 órát interneteznek, főleg okostelefonon és leginkább zenés, vicces tartalmakat töltenek le a mobiljukra, illetve filmnézéssel ütik el az idejüket az éterben.

A felmérés szerint azonban a 20 év alatti fiatal felnőttek és gyermekek azok, akik ezeken kívül használhatják leginkább az internetet olyan dolgokra, amelyek miatt jogos a szülői aggódás. Ha félelmeink vannak azzal kapcsolatban, hogy kivel kerül kapcsolatba csemeténk az online térben, és mivel tölti ott az idejét, már kora gyermekkorban adjuk meg neki az alapokat ahhoz, hogy okosan tudja használni az internetet, és fordítsa előnyére az okoseszközök nyújtotta lehetőségeket.

Fordítsuk előnyünkre az okoseszközök adta lehetőségeket

Ha tehát szülőkként attól félünk, hogy gyermekünk túl sokat internetezik, ne azt nézzük, hogy mennyi időt tölt az online térben, hanem hogy mivel foglalatoskodik. Ha színes és gazdag, életkorának megfelelő virtuális tartalmak között böngészik, nincs mitől félnünk, hiszen ez elkerülhetetlen, gyermekünk a digitális világban szocializálódik, személyiségének része az internet. Marc Prensky amerikai pszichológus így magyarázza a jelenséget: „Míg mi gyermekkorunkban iskola után a játszótéren töltöttük a szabadidőnket a barátainkkal, addig ők – teljesen természetesen – a chaten bandáznak.


A tanulók iskolai mobiltelefon-használatának korlátozása

2019. augusztus 29.

Az egészségre és a tanulás hatékonyságára gyakorolt kártékony hatásukra hivatkozva a mobiltelefonok iskolai használatának korlátozását javasolta a tanév kezdetétől az Oroszország régióiba szétküldött módszertani útmutatásában a moszkvai közoktatási minisztérium.

Fotó: 123rf.com“Az iskolások mobiltelefon-használata nemzetközi gyakorlatának elemzése kimutatta, hogy az eszközök hosszú távú és az iskolában való használata pszichikai károsodást, hiperaktivitást, ingerültséget és alvászavart okozhat, valamint a szellemi munkaképesség csökkenéséhez, a memória és a figyelem gyengüléséhez vezethet” – közölte az orosz média által hétfőn ismertetett dokumentumban a tárca.

A minisztérium, amelynek álláspontját a fogyasztóvédelmi hatóság és a tanfelügyelői testület, valamint a közoktatási akadémia is támogatta, az intézkedés indoklásában egy közvélemény-kutatásra hivatkozott, amely részvevőinek többsége támogatta a mobiltelefonok óra közben való használatának korlátozását. Ez a tanulók között 61, a szülők körében 89, a pedagógusokéban pedig 90 százalékos. A megkérdezett iskolások többsége elismerte, hogy a telefon eltereli a figyelmüket a tanulásról és egyetértett azzal, hogy a mobilkészülékek károsan hatnak az egészségre.

A tárca ajánlásai szerint tanítás közben nemcsak az iskolásoknak, hanem a szülőknek és a tanároknak is tartózkodniuk kellene a telefonhasználattól. Azon a gyerekek esetében, akiknek egészségi állapota indokolttá teszi a mobiltelefon használatát, a tárca nem kívánja korlátozni a hozzáférést.

A módszertani útmutatás szerint a tanárokat, a szülőket és a tanulókat egyaránt fel kell világosítani a mobiltelefonoknak az egészségre és a tanulási folyamatra gyakorolt hatásáról, valamint a készülékek használatának kultúrájáról. Az tárca előíratná, hogy a készülékeket az iskolában kapcsolják néma üzemmódba, és ha a tanintézményben van erre lehetőség, jelöljenek ki külön helyeket az őrzésükre.


Nagyon fontos a megfelelő iskolatáska kiválasztása

2019. augusztus 28.

Fotó: 123rf.com

A jó iskolatáska ergonomikus, jól illeszkedik a gerincoszlopra – mondta Moravcsik Bence ortopéd-szakorvos.

Az iskolatáska kiválasztásakor figyelni kell a pánt szélességére, a háti rész merevítettségére, párnázottságára.

Fontos, hogy a pánt állítható legyen, a vállvonal fölé és a csípőlapát alá ne kerüljön a táska. Amelyiken derékpánt is van, az még jobb – tette hozzá. Ügyelni kell arra is, hogy a táska légáteresztő, könnyűszerkezetes legyen – sorolta a szakember, aki szerint különösen a kisgyerekek számára jó alternatíva a gurulós táska.

Hátitáska esetén a 6-7 éves gyerekeknek az az ideális, ha a táska súlya telepakolva 2,5-3 kilogramm. Megjegyezte azt is, hogy a pakolási technikára is érdemes odafigyelni, a gerinchez közel kell tenni a nehezebb, távolabb a könnyebb dolgokat.

A szakember megjegyezte: a gerinc ebben a korban még porcos. Helytelen tartás, illetve táskaviselet esetén merevebbé válhat a gerinc, vagy korai porckopás is kialakulhat.


Váljunk el! - Mit szól ehhez a gyermek?

2019. augusztus 26.

A válás mindig a gyermek lelki világában okozza a legnagyobb traumát. Fontos tehát, hogy a gyermeket megfelelően támogassuk ebben az időszakban. Ehhez nyújtunk most segítséget válófélben lévő pároknak.  

A válás esetében mi tekinthető a legjobb megoldásnak a gyermek szemszögéből?

  •  A gyermek megérti, és elfogadja, hogy a válás a szülei döntése, ebben ő vétlen.
  •  A gyermek fel akarja, és fel tudja dolgozni a probléma őt érintő részét. Nem akarja átvállalni a szülői pozíciókat.
  • Szeretheti mindkét szülőjét feltétlenül és egyformán, és ez biztosítva is van számára.
  • A gyermek biztonságban érzi magát lelkileg is, és megkapja azt a szeretetet és odafigyelést, amire szüksége van.

 

Mit tehetünk ilyenkor, mint szülők?

El kell jutnom addig a szintig, hogy a gyermekünk érdekében a másik féllel leüljek és megtárgyaljam a tennivalókat.

1. Hogyan közöljük a gyermekünkkel, hogy a válás mellett döntöttünk?

  • Tudassuk vele, hogy ez a probléma a két szülő döntése és ebben ő vétlen.
  • Biztosítsuk a feltétlen szülő-gyermeki szeretetről, mindkettőnk által.
  • Hagyjuk, hogy a gyermekünknek is legyen véleménye, kérdése, fogalmazza meg az elvárásait.
  • Az elvárásait amennyire lehetséges, vegyük figyelembe.

2. Melyek legyenek a közös nevelési, láthatási, pénzügyi kérdések, irányelvek?

  • Hogyan kezeljük a felmerülő problémákat?
  • Hogyan kísérhetjük nyomon a gyermekünk fejlődését?
  • Családi ünnepek, hétvégék, szabadidő, iskolaválasztás, feladatok kérdése.
  • Nagyszülőkkel való kapcsolattartás stb.

A koraszülés növeli az asztma kialakulásának esélyét

2019. augusztus 23.

A 37. hét előtt született gyermekeknél nagyobb eséllyel alakul ki a későbbi életkorban asztma, nehézlégzés. A PLoS Medicine folyóiratban közölt kutatás az asztma kezdeti tüneteinek felismerésére is felhívja az érintett szülök figyelmét.

A hetek számával csökken a kockázat

Fotó: 123rf.comA kutatók mintegy 1,5 millió gyermek kórtörténetét tartalmazó tanulmányok összevetésével fedezték fel a kapcsolatot a szülés időpontja és az asztma kialakulásának esélye közt. Vizsgálódásaik során azt is megállapították, hogy minél korábbra esik a szülés időpontja, a kockázat annál nagyobb: a 37. hét előtt 46 százalékkal magasabb, a 32. hét előtt született gyermekek esetében háromszoros, időre született társaikhoz képest. Az eredmények alapján a kutatást végző szakemberek úgy vélik, hogy a koraszülés élethosszig kihat a tüdő működésére, ezért különösen fontosnak tartják, hogy a szülők felismerjék a betegség tüneteit.

Az asztma tünetei

Az asztma a légutak gyulladásával járó, krónikus betegség. Nem gyógyítható, de megfelelő kezeléssel jól kontrollálható, a betegek életminősége, a betegség lefolyása jelentősen javítható. Lényeges azonban, hogy már a kezdeti jelekre is figyeljünk, így a súlyosabb rohamokat is nagy eséllyel megelőzhetjük – hangsúlyozza a betegség idejében történő felismerésének fontosságát dr. Potecz Györgyi tüdőgyógyász, a Tüdőközpont orvosa. Gyermekkorban az asztma megjelenésének időpontja óvodás- kisiskolás kor környékén jellemző, a betegség kezdetben nem okoz súlyos panaszokat.

Asztmára utalhat: ha a gyermek légúti fertőzések kapcsán nehézlégzésre, zihálásra panaszkodik, a szokásosnál lassabb a gyógyulás; ha sírása, vagy nevetése rendszeresen köhögési rohamot vált ki. Ha futás, vagy egyéb testmozgás során könnyen kifárad, nehezen kap levegőt, köhög.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...107108109...295