Információk, érdekességek

Honnan tudhatjuk, ha halláscsökkenése van a gyereknek?

2022. október 26.

Fotó: 123rf.com

A Washington University School of Medicine korábbi felmérése szerint, az iskoláskor eléréséig 20 gyermekből egynél tapasztalható az egyik fület érintő halláscsökkenés. A fiatal életkorban jelentkező halláscsökkenés jelentősen nehezíti a gyermek beszédértési és nyelvhasználati képességeinek megfelelő fejlődését, így ha korábban nem tettük, az iskolakezdés előtt mindenképp érdemes orvoshoz fordulni, ha azt gyanítjuk, hogy gond lehet a gyermek hallásával.

Alapfeltétel a jó hallás

A korábbi években a gyermekorvosok és a tanárok is egyetértettek abban, hogy ha a gyermek legalább az egyik fülére tökéletesen hall, akkor a másik fülben kialakult halláscsökkenés nem akadályozza majd az anyanyelv elsajátítását és használatát. Azonban több kutatás is ennek ellenkezőjét igazolja: már az egyik fülnél kimutatható halláscsökkenés is jelentősen rontja a gyermek nyelvi képességeket felmérő, szóbeli teszteken elért eredményeit.

Kiváltó okok

Halláskárosodás gyermekkorban több okból is kialakulhat –magyarázza dr. Holpert Valéria fül-orr-gégész, foniáter, a Fül-orr-gégeközpont orvosa. Kiváltója lehet veleszületett rendellenesség, a fejet ért sérülés, vagy fertőző betegség, például agyhártyagyulladás. Az egyik fület érintő halláscsökkenés akár hosszú ideig nem is kerül felismerésre. A szülők gyakran a figyelem hiányaként, vagy „szelektív hallásként” értelmezik, ha a gyermek nem, vagy csak késve reagál az adott helyzetben.

Mit tehetünk?

A megértéshez a beszédhangok pontos hallása elengedhetetlen. Csakis ekkor tudja a gyermek a szavakat megkülönböztetni, és így tanulhat meg beszélni.

Halláscsökkenésre gondolhatunk, ha a gyermek gyakran félreérti az elmondottakat és nem mindig képes helyesen kiejteni az egyes hangokat. Előfordulhat, hogy az elhangozott kérdés után válasz helyett csak kérdőn néz ránk.


5 tipp, hogy szerettesd meg gyermekeddel az olvasást

2022. október 24.

Fotó: 123rf.com

Egy kutatás szerint a folyamatosan online lévő fiatalok több mint fele egyetlen könyvet sem olvas el egy év alatt.  Az olvasás megszerettetése már a legkisebb korban elkezdődhet, de sosincs késő.

A digitális generáció tagjai közül a folyamatosan online lévő fiatalok több mint fele egyetlen könyvet sem olvasott a megkérdezést megelőző egy évben – derül ki egy 2017-es kutatásból.

5 tippet gyűjtöttek össze, hogy akár kisgyermekkortól kezdve hogyan szerettethetjük meg a fiatalokkal az olvasást:

Esti mesék a legkisebbeknek

A lefekvés előtt elmondott vagy felolvasott esti meséknek döntő szerepe van abban, hogy a gyermekek már a legkisebb kortól pozitív élményt kapcsoljanak az olvasáshoz. A szülők hangján megszólaló szereplők és a picik életkorának megfelelő tempójú történetvezetés elősegíthetik a mesék, a könyvek megszerettetését. Az olvasáshoz kapcsolt közös pozitív élmény és nyugalmi állapot pedig támogatja a későbbi önálló olvasást is.

2. Közös felolvasás

Öt-hat éves kortól – ha már ismerkednek a betűkkel – csemetéink át is vehetik a mesélő szerepét. Ilyenkor bátoríthatjuk őket a mese közös felolvasására, hiszen így gyakorolják az olvasást. Eljátszhatjuk a szereplők mimikáját, mozdulatait, ezzel is és tovább erősítve az olvasáshoz csatolt jó élményeket.  

3. Olvasókuckó kialakítása

Az olvasás még izgalmasabb lehet, ha akár a szoba közepén bunkert építünk. Zseblámpával világítva a kalandos történet még szórakoztatóbb, ami biztosan tetszeni fog a kicsiknek. A kamaszodó fiatalok már inkább arra vágynak, hogy elvonuljanak a világtól és egyedül legyenek. Számukra alakítsunk ki saját olvasókuckót, ahol egy babzsákfotelben vagy függőágyban fekve, egy hangulatos olvasólámpa fénye mellett, kényelmes környezetben falhatja kedvenc történeteit.


Hogyan tanítsuk meg adni és kapni a gyereket?

2022. október 21.

Sok gyermek számára teljesen természetes, hogy megosztja másokkal azt, ami az övé, de vannak olyanok is, akiknek bizony meg kell tanulniuk adni. Alapvető jelentőségű a “nem tudatos”, – épp ezért a legerősebb – önzés legyőzése már kisgyermekkorban is, hiszen az adni tudás képessége az életévek előrehaladtával egyre fontosabbá válik.

A fotó illusztráció: pixabay.comNéha csak kis segítség kell ahhoz, hogy gyermekeink úgy érezzék: adni a legtermészetesebb dolog a világon. Máskor épp ellenkezőleg, minden meggyőző erőt, rábeszélő képességet latba kell vetni – néha éveken keresztül – , hogy a gyermek megértse, megérezze az önzetlenség lényegét, igazi értelmét.

Miért is olyan nehéz adni?

A gyerekeknek kiváló védekező taktikájuk van, amely azt súgja nekik, hogy tartsák meg maguknak, ami az övék. Egy kicsi még nem képes felmérni tetteinek következményeit, és attól fél, amitől egyszer megválik, az többé soha sem kerül vissza hozzá. Emiatt is ragaszkodik szüleihez meg természetesen játékaihoz, ételéhez, és nagyon “kiborul”, ha meg kell valamit osztania másokkal. Azonban ha észreveszik, hogy az adás is egyfajta kölcsönösségi viszonyt teremt, ha rájönnek, hogy önzetlenségük “kifizetődik”, mert pozitív visszajelzéseket, szeretet, barátokat kapnak érte – nos innentől már könnyebben megy a dolog.

Mivel a tanulási folyamat hosszú lehet, érdemes minél kisebb korban elkezdeni azt. Az a gyerek, aki elvesz a többiektől ezt-azt, és nem hajlandó a sajátját odaadni, akárcsak kölcsönbe is, nem lesz népszerű a többiek közt. Nehezebben szokja meg az óvodát, iskolát, majd mindez szociálisan és érzelmileg is sok hátrányt jelenthet későbbi életében. Az adni tudás egész egyszerűen a helyes viselkedés része, és ha a kicsi elsajátítja azt a képességet, talán a legfontosabb dolgot tanulja meg.

Enyém, tiéd, miénk…

Az apróságok számára nagyon fontosak “ingóságaik”, és mindegyiknek különleges jelentősége van. A macija talán mindig vele van az ágyban, a játékkutyát meg természetesen mindig magával kell vinnie. Ha egy ismerős gyerek jön látogatóba, és játékaihoz nyúl, az szinte pánikszerű reakciókat válthat ki nála! Az ilyen dolgok esetében hiába is próbálnánk rávenni arra, hogy osztozzon barátaival. Ebben az esetben a legjobb stratégia az, ha még a kis vendég megérkezése előtt eltesszük azokat a játékokat, amelyek összetűzéshez vezetnének.

Bizony nem kellemes látvány, amikor a gyerek megpróbálja kitépni egy pajtása kezéből annak a játékát, esetleg egy hatalmas hisztit rendez miatta. Sajnos, célszerű azonnal és határozottan közbelépnünk, és el kel magyaráznunk, nem vehetjük el másoktól azt, ami az övék. “Te mit szólnál, ha Lacika elvenné tőled Brumit és elszaladna? Sírnál, igaz? No látod. Lacika is nagyon szomorú volt, amikor te elvetted tőle a játékát…”

Ne feledjük, hogy a gyerekeknek fejlett igazságérzetük van, ezért aztán, ha el akarjuk játszani a döntőbíró szerepét valamilyen összezörrenésben, mindenképpen legyünk igazságosak. A kisgyermek nyomban észreveszi, ha valakivel kivételeznek, úgyhogy ha Jancsika két csokit kap, akkor Tominak is pont annyit kell adnunk.

Megemlítendő még az étkezés közben való előzékenység. Mikor átadjuk egymásnak a mustárt, a lekvárt, a ketchupot, kiválóan megtanulhatjuk az udvarias viselkedést. Ideális, ha a család együtt étkezik. Nagyobb gyerekeknél is előfordul, hogy a tálból kiveszik az utolsó adagot, akkor is, ha van olyan, aki még egyáltalán nem szedett. Célszerű felhívni a figyelmét arra, hogy ez ilyen viselkedés mennyire nem kívánatos és nem helyénvaló – nem pedig legyinteni, és ráhagyni, “hiszem gyerek még”… Persze, célszerű mindenből annyit tálalni, hogy ne alakuljon ki olyan helyzet, hogy az ételből valakinek nem jut elegendő.


Így kerüljünk közel egy lázadó kamaszhoz

2022. október 20.

Mit tegyünk, ha úgy érezzük teljesen eltávolodott tőlünk a gyerekünk. Hogyan kerüljünk újból közel az állandóan lázadó tinihez?  

A tinédzser kor mindenkit megvisel a családban. A szülőt azért, mert úgy érzi, a gyereke már nem szereti. A kamaszt pedig azért, mert tombolnak a hormonok és fogalma sincsen, hogy mit kezdjen magával. Sok szülő arra panaszkodik, hogy a gyereke ellenségként tekint rá. Ebben a mindenki számára terhes időszakban, sok családban olyan ellentétek alakulhatnak ki, amivel a szülő nem tud megbirkózni és sokszor úgy érzi, tehetetlen és végleg elveszítette a gyerekét. A gyerek bezárkózik és már nem kell neki az ölelés, nem hiányzik neki a közelség, már nem lehet neki puszit adni, folyamatosan csak panaszkodik és kritizál, bármit tesz a szülő. Ahhoz, hogy tudjuk, mi zajlik a gyerekünkbe, közel kell kerülnünk újból egymáshoz.
Talán ez a legnehezebb feladat! De hogyan alakítsunk ki ismét egy olyan kapcsolatot, ami mindenki számára megfelelő?

Ismerjük meg a gyereket

Építsünk fel mindent az alapoktól. Lepjük meg a gyereket. Csináljunk olyan dolgokat, amik tőlünk nem megszokottak. Azaz mutassuk meg mi is egy olyan oldalunkat neki, amit eddig még nem ismert és nem láthatott. Csináljunk közös programokat, de kérjük meg, hogy ő szervezze meg. Akkor már ki is aknáztuk, hogy mindig az van, amit a felnőtt szeretne, mert ő találhatja ki és szervezheti meg a programot. Beszélgessünk! A kamaszok nem szeretik hallgatni az okoskodó hegyi beszédet. Ne oktassuk ki, hanem meséltessük és kérdezzünk, azaz érdeklődjünk. Először csak általánosságban. Tartsuk tiszteletben, ha valamiről nem szeretne beszélni. A lényeg, hogy ismerjük meg a szokásait, a barátait, és azoknak az életvitelét. A korukat leginkább érintő problémákról érdeklődjünk. Kérdezzük meg, hogy szerinte az ő barátainak, most mi jelenti a legnagyobb gondot. Soha ne rontsunk ajtóstul a házba. Mindig általánosságban beszélgessünk, és ne személyeskedjünk. Mert akkor a gyerek úgy érzi, hogy turkálunk a magánéletébe, amit a kamaszok nagyon nehezen viselnek.

Mit sportoljon a gyerek? Avagy a fejlődésbe tett befektetés jelentősége

2022. október 14.

Fotó: gettyimages.com

A gyermekek testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás és sportolás. Ez pedig nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődéséhez járul hozzá, de a szociális beilleszkedésben és az egészséges önbizalom kialakulásában is lényeges szerepet tölt be. Mégis számos alkalommal felmerül a kérdés, pontosan mit is sportoljon a gyerek?  A Gymnathlon Magyarország pedig nem csak választ, de megoldást is ad erre a kérdésre.

A gyermekek születésüktől fogva ösztönösen szeretnek mozogni. Azonban az évek előrehaladtával meg kell tanulniuk, hogy az iskolában egy helyben kell ülni, és hogy  a tanulással töltött idő gyakran a mozgás rovására megy. Az iskolai tornaórák pedig legtöbb alkalommal nem biztosítanak elegendő motivációt a diákoknak ahhoz, hogy azokon kívül is sportolni kezdjenek.

A Gymnathlon Magyarország éppen ezért alakított ki egy olyan összetett sportprogramot, amely már 2,5 éves kortól képes fejleszteni a gyerekek mozgás koordinációját és motorikus képességeit. A szervezet eredetileg Csehországból indult, jelenleg pedig már 5 országban működnek aktívan és mozgatnak át több ezer gyermeket. A precízen összeállított tanfolyamok során  mindamellett, hogy a gyerekek megismerik és kipróbálhatják magukat a különféle sportágakban, megtapasztalhatják a mozgás szeretét is.  Így az egyoldalú sport ismeret, valamint az azonnali sportágválasztás helyett egy átfogóbb képet kaphatnak.

Egyedi és kreatív módszereikkel, az edzők minden gyakorlat után pozitív visszajelzéssel díjazzák a gyerekeket, így eredményhajhászat nélkül is képesek motiválni őket a következő kihívásra. Ráadásul a szülők is fényképes beszámolókra számíthatnak minden edzés után, így nyomon követhetik gyermekük fejlődését.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...343536...293