Információk, érdekességek

Burkolat kisokos: milyen burkolatot hova érdemes választani?

2022. május 22.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

Akik építkezés vagy felújítás előtt állnak idővel elkerülhetetlenül szembe találják magukat a kérdéssel: milyen burkolatot válasszunk az egyes helyiségekbe? Akik kevésbé jártasak a burkolatok világában, azok számára kicsit ijesztő lehet a hatalmas kínálat, amelyek rendelkezésre állnak napjainkban. Cikkünkben összeszedtünk néhány ötletet, hogy melyik burkolat típust hova érdemes választani.  

Előszoba 

Az előszoba a lakásnak egyik azon pontja, ahol folyton meg a sürgés-forgás, gyakran ráadásul nem is zokniban vagy mezítláb, hanem cipőben. A családi házaknál különösen érzékeny helyiségről beszélünk, mivel a kertből általában közvetlenül ide lépünk be – ez pedig extra koszt, sarat és kavicsot jelent. Ezért ezen térrész burkolatának igen strapabírónak kell lennie, hogy idővel is szép maradjon.
 
Az előszobára ezek alapján lehetőleg egy magas kopásállósággal rendelkező kő vagy kőhatású burkolatot válasszunk. Nemcsak sokáig megőrzi vonzó megjelenését, de a karbantartással sem kell sokat vesződni.

Nappali 

A nappali a felhőtlen szórakozás és a közös családi programok színtere, így itt inkább a melegebb hatású burkolatokat érdemes előnyben részesíteni. Ennél a helyiségnél nem is a burkolat kopásállósága a legfontosabb, hanem inkább az, hogy kompatibilis-e a padlófűtéssel. Így egy meleg árnyalattal rendelkező laminált padló, esetleg egy puha szőnyegpadló ideális választásnak bizonyulhat.

Konyha 

Amennyiben a konyhapadló nincs kitéve túl nagy terhelésnek, egy megfelelő kopásállósággal bíró kerámialappal nem tévedhetünk nagyot. Ebben az esetben azonban ne hagyjuk ki majd a fugák impregnálását sem, ugyanis pl. a mészkő vagy a gránitlapok csak ezután válnak vízhatlanná. Hazánkban még annyira nem gyakori a PVC padló étkezői használata, pedig számos előnnyel rendelkeznek, pl. könnyen tisztítható, dekoratív fapadlóra hasonlító megjelenésű, ráadásul ízületkímélő.

Fürdőszoba 

Talán mondani sem kell, hogy a fürdőbe vízhatlan burkolatot szükséges választani a folyamatos vízzel való érintkezés miatt. Vízálló burkolat lerakásához azonban mindig hívjunk szakembert – egy rosszul kivitelezett burkolás ugyanis utóbb sokkal nagyobb anyagi ráfordítást fog eredményezni. A hagyományos kerámialapok mellett egy másik remek választás a márvány.

Szavazások

Az idén Ön volt már beteg?

Aktív: 2022. május 07. - 2022. június 12.

Igen többször is voltam.
Még csak egyszer.
Nem voltam beteg.
Már tavaly se voltam beteg.
Folyamatosan beteg vagyok.


szavazatok száma: 43
Szavazni 1 órán belül egy gépről csak egy alkalommal lehet.

Szavazok Lezárt szavazások

Az újra felfedezett hajdina

2022. május 21.

Napjainkban a kiegyensúlyozott táplálkozás, vagy a „fitt konyha” hívei egyre gyakrabban fedezik fel a rostdús, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, gluténmentes hajdinát. Utánozhatatlan ízű kis magjai sokoldalúan felhasználhatók, és egészségünkre nézve is számos téren kedvező hatásúak.

Fotó: 123rf.comNoha fekete búzának is hívják (hántolás előtt a szemek fekete maghéjjal fedettek, az elnevezés innen eredhet), a hajdina valójában nem gabona, hanem a keserűfűfélék családjába tartozó növény, rokona a sóskának és a rebarbarának. Emiatt nem tartalmaz glutént, így lisztérzékenyek is fogyaszthatják. Gazdag vízben oldódó rostokban, ezért könnyíti az emésztést  – így a lapos has elősegítője is! Ajánlott és kipróbálásra érdemes mindazok számára is, akik hajlamosak a felfúvódásra, puffadásra.

Változatos felhasználási módok

A Kínából származó hajdina a középkorban került Európába, és a keleti régiókban, pl. Oroszországban és Lengyelországban hagyományosan a mindennapok eledele, leves, vagy kása készült belőle.. Hazánkba tatár közvetítéssel jutott el (tatárkának, pohánkának is hívják). Napjainkban számos elkészítési módja létezik, országonként kissé eltérően és továbbadva, akár a hántolt magot, akár a hajdinalisztet használjuk hozzávalónak.

Ez utóbbiból készül pl. Franciaországban a népszerű, sós palacsintatészta, a galette, melynek receptje hazánkban is ismert. A hajdinalisztből a sütemények, édes palacsinták széles skálája állítható elő, de a magok párolva, főzve pl. kitűnő köretként, rizottóként is felhasználhatók. Salátákban, zöldségfélékkel vegyítve is ajánlott, hiszen a hajdinamag értékes vitamin- és ásványi anyag-forrást jelent.

Fizikai aktivitás előtt ideális

Laktató tulajdonságának és alacsony glikémiás indexének (GI-vércukor szintre gyakorolt hatás) köszönhetően érdemes hajdinát fogyasztani hosszabban tartó testmozgás előtt. Délelőtti fizikai aktivitást megelőzően például reggelire készítsünk hajdinát pl. kevés kókusztejjel, agávé sziruppal (szintén alacsony GI-jű), néhány piros gyümölccsel ízesítve.

A hajdina tartalmaz még többek közt egy triptofán nevű aminosavat, mely javítja az energiaszintet, de hangulatjavító hatású is.

További jótéteményei

Az alacsony GI és a vízben oldódó magas rosttartalom miatt hasznos táplálék azoknak is, akik szeretnék normalizálni koleszterin- vagy vércukorszintjüket.

Ázsiában már évszázadokkal ezelőtt híres volt a hajdina a szívre gyakorolt jótékony hatásairól, magas rutintartalma miatt, mely antioxidáns növeli az érfalak rugalmasságát, erősíti a hajszálereket, csökkenti a vérnyomást. Ily módon véd a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben. E tulajdonságát a növény mind a mai napig megőrizte.

A hajdina emellett gazdag fehérjeforrás, bővelkedik vitaminokban (B vitamincsoport, E és C vitamin), antioxidánsokban, és olyan ásványi anyagokban, illetve nyomelemekben is, mint a cink, vas, réz, kálium, mangán, kalcium, magnézium..


Ébresztő Kundalini!

2022. május 21.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A gerinc tövén, mint egy három és félszer összetekert kakaós csiga, szunyókál a híres Kundalini kígyó. Békés álmából érdemes felvernünk őt, és életre kelteni szexuális energiáinkat. Bírjuk rá Kundalinit arra, hogy a gerincünk mentén kiegyenesedjen, és Sakti női energiáit eljuttassa Sivához, jegyeséhez.  

Vele egyesüljön, majd visszabújjon lakóhelyére. A Tantra Kriya Jóga egy olyan út, ami segít felébreszteni a szundító Kundalini kígyót, melyben elengedheted az elméd hatalmát és megismerheted felsőbb önvalódat.

Kundalini az életerőnk szimbóluma

Női (Saktival, Siva jegyesével analóg) energia. Párunk testén a Kundalini kígyót úgy tudjuk felébreszteni, hogy a gerincoszlop tövében legalább három percig masszírozzuk, ütögetjük, ahogy a sportmasszőr gyúrni szokta a sportolókat. Kundalini ugyanis ravasz jószág. Imád aludni, és szundikálás közben a szusamát, vagyis a gerincoszlopban húzódó szűk ösvényt szopja közben. Rá kell bírnunk őt, hogy ébredése után emelkedjen fel egy szűk csatornán a gerincoszlopban és a csakrák kapuin átjutva a korona csakráig.

A Kozmikus Kobra Légzés

A tantra kurzusok első beavatásán tanított légzéstechnika. Olvasva nem túl könnyű elsajátítani. Lényege, hogy a kígyót különféle légzárásos és zsigeri gimnasztikák valamelyikével vagy ezek kombinációjával tudjuk aktivitásra bírni. Ajánlott technikák:
Asvini mundra – a végbél záróizmainak az ütemes összehúzása és kiengedése
Vadzsróli mundra – a genitális izmok ritmukus feszítése és ellazítása
Jóni mundra – a fülek hövelykujjal, a szemeknek a mutatóujjal, orrlyukaka a középsőujjal és a száj a maradék két ujjal történő lezárása
Lótuszülés – sarokkal a végbél és a nemi szerv zárása
Kecsári mundra a nyelv hátrafordítása a szájpadlásra illetve a torokba.
Egyidejűleg szellemi összpontosítással és bizonyos mantrák ismétlésével, invokációjával is késztetjük, terelgetjük Kundalinit.